Τετάρτη, 14 Νοεμβρίου 2012

Ενέργεια, Ελλάδα, Ρωσία

Πρόσφατα,ανώτατα κυβερνητικά στελέχη απο τη Ρωσία και τη Γερμανία,εγκαινίασαν τη δεύτερη "γραμμή" του υποθαλάσσιου αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου απο τη Ρωσία, μέσω Βαλτικής, στη Γερμανία.
Ενέργεια, Ελλάδα, Ρωσία
Ηδη εγκαινιάστηκε το "Βόρειο ρεύμα", ο "μεγάλος αδελφός" του "Νότιου ρεύματος" που σχεδιάζεται να περάσει από την Ελλάδα. Πηγή: Photoshot/Vostock Photo
Πριν λίγους μήνες είχε προηγηθεί η πρώτη "γραμμή". Συνολική ποσότητα μεταφοράς, 55 δις κυβικά το χρόνο. Το πιο ενδιαφέρον είναι η σχετική ανακοίνωση ότι, τεχνικοοικονομικά, υπάρχει η δυνατότητα για τρίτη και τέταρτη "γραμμή" που σημαίνει διπλασιασμό των ποσοτήτων που θα εξάγονται προς Ευρώπη. ( 110 δις κυβικά). Ρώσοι και γερμανοί, λοιπόν συνεργάζονται άψογα στον ενεργειακό τομέα και αυτο το κατανοούν όλοι όσοι ασχολούνται σοβαρά με τα θέματα ενέργειας. Υπάρχουν και εκείνοι που μόνο προπαγανδιστικές "κορώνες" είναι ικανοί να εξαπολύουν, χωρίς πρακτικό αντίκρυσμα.






























Πόσο μελάνι δεν ξοδεύτηκε τα τελευταία χρόνια ώστε να πεισθούν οι ηγεσίες των βαλκανικών χωρών να μην" ενδώσουν" στην πρόταση απο τη Ρωσία για την κατασκευή-παράλληλα με τον Βόρειο αγωγό-και του Νότιου, της "Νότιας ροής" όπως την ονομάτισαν, ( South stream). Ως εναλλακτική λύση πρότειναν την κατασκευή του αγωγού "Nabucco", χωρίς κανείς να εξηγεί απο που θα παίρνει πρώτη ύλη. Για την Ελλάδα έμπαινε και ένα ακόμα μέγα θέμα που άφηνε έκτεθειμένους τους υπερμάχους αυτού του έργου. Ο εν λόγω αγωγός δεν θα περνούσε κάν απο το ελληνικό έδαφος! ( Πράγματι, οποίος "πατριωτισμός!).  ΕΕνώ όλους εμάς τους βαλκανίους μας έβαζαν σε πλαστά διλλήματα, οι γερμανοί-με τη μεθοδικότητα που τους διακρίνει και πρέπει να τους το αναγνωρίσουμε-σε μόλις πέντε χρόνια εργάστηκαν με τη ρωσική "Γκαζπρόμ"και να, το έργο απο τη Βαλτική. Ισως λίγοι θυμούνται σήμερα τι επιθέσεις δεχόταν ο πρώην καγκελάριος της Γερμανίας, Σρέντερ, που υπέγραψε τη σχετική συμφωνία λίγο πριν λήξει η θητεία του, ενώ αργότερα ανέλαβε πρόεδρος της κοινοπραξίας που κατασκεύασε το έργο, στη θάλασσα της Βαλτικής. " Προδότη" των γερμανικών συμφερόντων τον αποκαλούσαν, ταμπέλες για "πράκτορα" της ΚαΓκεΜπε του κολλούσαν. Η αντιπαλός του Ανγκέλα Μέρκελ, ήταν πρόσφατα εκείνη που μετείχε-δίπλα στο Σρέντερ- στην επίσημη τελετή έναρξης του αγωγού.

Ολα αυτά χρειάζεται να λέγονται γιατί τώρα που η κατάσταση γύρω απο τη "Νότια ροή" έχει μπεί στην τελική και πιο κρίσιμη φάση της, η υλοποίηση του έργου εξαρτάται πλέον απο το σύνολο των "παικτών", δηλ. των ηγετών των βαλκανικών χωρών.  Διότι, όπως δείχνει η ζωή, ο Βορράς της Ε. Ε.  εξασφαλίζει για τον εαυτόν του πηγές ενέργειας απο τους ρώσους, με το Νότο της Ε. Ε.  τι γίνεται;

Ο γενικός Διευθυντής της "Γκαζπρομεξπορτ", εταιρίας αρμόδιας για τους αγωγούς εκτός Ρωσίας, Αλεξάντρ Μεντβέντεφ, πιστοποιεί πως η " Νότια ροή" θα γίνει και μάλιστα σύντομα. Στις 9 Νοεμβρίου υπογράφεται η συμφωνία με τη Βουλγαρία, η ποιό σημαντική αφού εκεί θα "βγαίνει" ο υποθαλάσσιος αγωγός απο τη Μαύρη Θάλλασσα, έπεται η υπογραφή ανάλογης συμφωνίας με τη Σλοβενία. Οι εταιρίες που εμπλέκονται στην κατασκευή του θαλασσίου τμήματος του αγωγού, ( ιταλικές, γερμανικές, γαλλικές), έχουν σειρά να υπογράψουν με την "Γκαζπρομ" τα της υλοποίησης του έργου.

Εν τω μεταξύ, στην Ελλάδα έχει ξεκινήσει η διαδικασία των ιδιωτικοποιήσεων, στις 6 Νοεμβρίου θα υπάρξει η αξιολόγηση των προτάσεων που έχουν κατατεθεί για τη ΔΕΠΑ.  Ανάμεσα στις εταιρείες που κατέθεσαν πρόταση είναι και η " Γκαζπρομ". Απο την αρχή της κατάθεσης, την περασμένη Ανοιξη, οργιάζουν οι φήμες πως η "Γκαζπρόμ" θα "κοπεί ",  λόγω τάχα "ευρωπαικής νομοθεσίας". Τώρα πως γίνεται πάντα η "αυστηρότητα" της νομοθεσίας να ακουμπά "μικρές" χώρες της Ενωσης, αυτό πρέπει να προβληματίζει. . . Οι γερμανικές εταιρίες ενέργειας, πάντως, συνεργάζονται με τις ρωσικές όχι μόνο στη μεταφορά αλλά και στην εξόρυξη και στην εμπορία του φυσικού αερίου. . .

Σε πρόσφατη συνέντευξή του, στη Μόσχα,  ο Αλ.  Μενβέντεφ, όταν ρωτήθηκε για την ελληνική συμμετοχή στο έργο "Νότια ροή" απάντησε γενικά.  " Η εκδοχή του αγωγού μέσω Ελλάδας, στην Ιταλία, εξακολουθεί να υπάρχει στην ημερήσια διάταξη, αλλά η απόφαση θα ληφθεί καθαρά με βάση τα οικονομικά κριτήρια. Η επεξεργασία του έργου κατασκευής του αγωγού συνεχίζεται, για τη μία εκδοχή, (σ. σ.  εννοεί τον κεντρικό αγωγό, μέσω Βουλγαρίας, Σερβίας, Σλοβενίας, κ. ο. κ.), έχουν ληφθεί όλες οι αναγκαίες αποφάσεις. Η εκδοχή αναφορικά με την Ελλάδα είναι,  ακόμα,  υπό εξέταση".

Σε "ξερή" μετάφραση αυτό σημαίνει πως αν τα συμφέροντα του ρωσικού κολοσσού,  στην Ελλάδα, θα είναι περιορισμένα, αν αποκλειστεί απο τη διαδικασία διεκδίκησης της ΔΕΠΑ, δεν υπάρχει λόγος κατασκευής αγωγού μέσω αυτής, πόσο μάλλον που η προοπτική άλλου υποθαλάσσιου αγωγού για το Νότο της Ιταλίας είναι ακόμα αρκετά θολή. Και αν πάρει τη ΔΕΠΑ, η προοπτική θα "ξεθολώσει", θα αναρωτηθεί κάποιος. Σε μεγάλο βαθμό, ναι.  Διότι τότε θα είναι η ίδια η "Γκαζπρομ" που θα έχει συμφέρον να προωθήσει το προιόν της μέσω του συγκεκριμένου δρόμου στη συγκεκριμένη αγορά. Αλλά και αυτό να καθυστερήσει, έχει κάθε συμφέρον να "τραβήξει" προς την Ελλάδα έναν αγωγό, να χτίσει σύγχρονες τεράστιες υπόγειες δεξαμενές, ( ανάλογες με αυτές που υπάρχουν σε πολλές χώρες της Ευρώπης) και, γιατί όχι,  ακόμα και εργοστάσιο μετατροπής σε υγροποιημένο αέριο για εύκολη και φθηνή λύση για τα ελληνικά νησιά! Ολα αυτά και πολλά άλλα είναι μέσα στις προθέσεις της ρωσικής εταιρίας. Οι κορυφαίοι μάνατζερ  ελπίζουν και εκτιμούν ότι η Ελλάδα μπορεί να μετετραπεί "σε ενεργειακό κόμβο", όπως επέλεξε να τονίσει κατ΄επανάληψη ο ρώσος ηγέτης Βλαντίμιρ Πούτιν, στις πολλαπλές συναντήσεις που είχε, παλιότερα με τον, τότε πρωθυπουργό, Κ. Καραμανλή. Ο σημερινός πρωθυπουργός Α. Σαμαράς, προτιμά να λέει ότι θα προχωρήσει " με τους τολμηρούς". Σωστά, στην κατάσταση που βιώνει η χώρα, χρειάζεται τόλμη για να παρθούν αποφάσεις που θα συμβάλλουν στην ανάσταση της οικονομίας που βρίσκεται σε κώμα! πηγη rbth.